Het licht in het beeld (acryl op doek)
“Ik was heel blij deel uit te kunnen maken van dit project”, zegt Oussama Diab, “vanwege de bijzondere kans om een direct op Rembrandt geïnspireerd werk te maken.” Oussama is vier jaar geleden in Nijmegen aanbeland als vluchteling uit Syrië, aangekomen in het land van een van zijn grootste inspiratiebronnen. Tijdens zijn kunstopleiding in Damascus leerde hij Rembrandt kennen als de ‘King of Light’. Niet zo maar licht, maar licht van buiten én van binnen.
In het Arabisch hanteren ze twee woorden om licht tot uitdrukking te brengen. Het licht van buiten, van de zon of een lamp, heet douaa, het licht dat van binnen komt noemen ze nour, niet voor niets een geliefde naam voor een nieuwe boreling, meestal voor een meisje. Rembrandt werd door Oussama’s leermeester gezien als een licht scheppende kunstenaar, en dat kan van buiten komen, maar ook van binnen, zoals in De Nachtwacht sommige personages licht lijken te geven. En zie dan maar eens een reconstructie te maken, zoals in dit project. Onmogelijk, zegt Oussama. Wie het stralende licht van binnen tracht vast te pakken, zal het ontglippen. Aan het werk gaan en hopen dat jouw interpretatie iets van dat licht laat schijnen, is volgens hem de beste aanpak. “Je moet niet proberen zo’n beeltenis na te maken. Focus je niet op het licht, want dan lukt het nooit.”
Oussama koos het middelste fragment, omdat daarop de meeste personages figureren. “Ik ben nu veel met portretten bezig. Ik vind het een prachtige uitdaging om Rembrandts beelden om te vormen naar mijn eigen stijl.” Geen sinecure, want dat betekent een omzetting van het realisme in De Nachtwacht naar de impressionistische hand van werken van Oussama. “Geen namaak dus, maar een omvorming, en hopelijk is dat gelukt. Ik ben zelf heel blij met het resultaat.”
Instagram: @oussamadiab