Schilderen in het luchtledige (acryl op paneel)
Het kostte wat moeite om Ceciel Naalden te overtuigen om deel te nemen aan Nijmegen herstelt de Nachtwacht. “Een fragment schilderen leek me saai. Maar toen ik eenmaal ja had gezegd, wilde ik ook wel heel graag dit fragment. Door de hoeveelheid licht is het heel erg aanwezig. Dat sprak me enorm aan.” Ceciel schilderde zoals ze altijd doet, impressionistisch. Daarbij vond ze het best spannend, omdat de compositie ontbrak. “Er was geen context. Daardoor werd het een soort blind schilderen, schilderen in het luchtledige.”
Twee dagen nadat Ceciel haar fragment had ingeleverd, bezocht ze de Rembrandt-tentoonstelling in het Rijksmuseum en zag ze ook De Nachtwacht weer. “Het was goed dat ik niet eerder ben gegaan, want ik weet niet of ik het dan nog wel had gedurfd.” Ze heeft groot respect voor hoe Rembrandt in zijn tijd werkte en bijvoorbeeld de mensen menselijker maakte. Dat heeft ze bewust niet geprobeerd te imiteren. Haar voorkeur ligt niet per se bij de realisten. “Rembrandt schildert de werkelijkheid zoals hij die ziet. Ik heb meer met Vincent van Gogh, die de werkelijkheid naar zijn hand zet. Of met Pablo Picasso, die daarin nog veel verder gaat. Ook ben ik groot fan van de abstracte schilder Howard Hodgkin.”
Ceciel heeft met plezier gewerkt aan haar fragment, als samenspel van haar eigen specialiteit – trompe l’oeil – en het werk van de meester. “Rembrandt toont wat hij heeft gezien. In mijn werk zet ik de toeschouwer even op het verkeerde been, door hem te laten geloven dat hij naar een marmeren plaat kijkt, terwijl het eigenlijk MDF is.”
Instagram: @cecielnaalden/hetoogbedrogen
www.cecielnaalden.nl