Licht in de duisternis (glas in lood)
Jac. Splinter koos voor het fragment van De Nachtwacht waarop een raam is te zien. “Ik heb niet zoveel met die figuratieve koppen, terwijl dit juist mooi aansluit bij mijn dagelijks werk.” Digitaal maakte hij het fragment lichter, zodat hij beter kon zien wat Rembrandt precies heeft geschilderd. Zo kreeg Jac. de details in de muur, het raam en de sponning pas goed te zien. Voor de muur koos hij gemengd glas met veel kleur om de stenen goed weer te geven, terwijl hij de lansen verbeeldde met loden strips. Het raam is van facet geslepen transparant glas. “Zo krijg je het idee dat er daglicht binnenvalt.”
Het liefst had Jac. een lampje achter het paneel verwerkt om die lichtinval te versterken. “Maar dat leverde te veel gehannes op met stroomdraden. Daarom heb ik ervan afgezien. Hetzelfde effect bereik je ook al als het hele werk een eindje van de muur afstaat.” Maar een halszaak is het niet: ook hangend aan de muur, met een behangetje of de museumwand als doorkijkje, bereik je al een aardig effect.
Jac. wil de grootsheid van Rembrandt graag wat relativeren. “Het pleidooi dat elk kind in Nederland De Nachtwacht gezien moet hebben, vind ik nogal overdreven. Er is zoveel meer te ontdekken. Kinderen zouden ook gewoon naar een museum in de buurt kunnen gaan.” Juist omdat de schilder Rembrandt ver af staat van zijn dagelijks werk, heeft het werken aan dit fragment niet tot fantastische inzichten geleid. Maar een uitdaging was het wel. “Je probeert op eigen manier iets te doen met een fragment, zonder dat je wilt namaken of imiteren. Maar je moet ook uitkijken dat het geen cartoon wordt. Ik denk dat ik daar goed in ben geslaagd.”
Website: jacsplinter.nl