Brutaal durven zijn (collage)
“Het is altijd fijn om te werken met iets waar je jezelf in thuis voelt.” Daarom koos Lin Gerritse een fragment met portretten. Het bracht hem dicht bij de mensen. In zijn collages staat het menselijk lichaam vaak centraal. “Ik haal het uit elkaar en vermeng het met bijvoorbeeld planten of architectuur of iets uit kookboeken, maar ook met anatomie, en dat zet ik weer terug in elkaar als nieuwe vorm.” Gerritse ziet het in De Nachtwacht terug in de kleding van de soldaten, de versiering, de hoeden, de kragen, hoe dingen gestikt zijn. “Bij Rembrandt zijn het kragen, bij mij organen.”
Een extra laag ontstond toen Gerritse bij zijn onderzoek naar Rembrandt stuitte op Paul van der G., die ooit zoutzuur over De Nachtwacht gooide. “De psychische stoornis waar hij aan lijdt, is eigenlijk het onbekende van de mens, waar ik ook veel mee bezig ben. We weten niet waarom hij het heeft gedaan, maar dat is iets wat je bij kunstenaars ook ziet. Waarom doet een kunstenaar iets? De context is iets wat mij dan bezighoudt, wanneer is het een kunstenaar en wanneer een verwarde man?” Voor zijn fragment probeerde Lin diverse verschijningsvormen uit voor zijn hoofdpersoon. “In één versie had hij vrouwelijke trekken, in een andere meer tribal, met oorlogsschmink. In de versie die ik heb ingeleverd zit van alles iets.”
Lin vond het een uitdaging om een balans te vinden tussen Rembrandt en zijn eigen werk. “Ik vond het leuk om met het werk van zo’n groot kunstenaar te spelen. Het is eigenlijk heel brutaal om een meester uit elkaar te scheuren en daar nieuwe afbeeldingen van te maken. Het heeft ook humor, neem het niet te serieus. Ik denk dat Rembrandt dat zelf ook wel zou waarderen.”
Website: lingerritse.com