Drie handen in het vlak (grafiet/kleurpotlood en pastelkrijt op satijn)
Janneke Baltussen liet haar oog vallen op een centraal vlak in De Nachtwacht, waarin commandant Frans Banninck Cocq wordt geflankeerd door twee lichtgekleurde figuren, Willem van Ruytenburch en het meisje met de kip. “Mijn oog viel meteen op de rode sjerp van de commandant, de valling, de kleur.” Haar liefde voor het fragment werd nog versterkt door het textiel in de schildering, vooral de bijna aanraakbare kanten kraag.
Pas tijdens het werken aan het fragment vielen haar de handschoenen van Banninck Cocq op, wat de fascinatie nog verder aanwakkerde. Omdat één handschoen is uitgetrokken, kon ze aan de slag met drie handen in het vlak, waarvan twee handschoenen donker getint. “De ontblote hand is bijna lichtgevend, prachtig gesitueerd in het verlengde van de rode sjerp. Tijdens het werken aan het fragment is mijn fascinatie ervoor nog verder gegroeid.”
Aan de schilderijen van Rembrandt heeft Janneke nooit direct inspiratie ontleend, wel aan de etsen, voor haar een bron van visueel plezier. “Op een wulpse manier weet hij beweging in een plat vlak te prenten. De arceringen zijn ongelofelijk mooi. Soms hebben ze bijna iets sprookjesachtigs door hun sfeervolle lichtverwerking en de onderwerpkeuze.” Als andere bron van inspiratie noemt Janneke de zeventiende-eeuwse portretschilderingen, bij Rembrandt vol van emoties en uitdrukkingen. Al is Janneke in haar eigen werk liever op zoek naar voorbeelden met minder emoties, omdat die meer ruimte overlaten voor eigen interpretatie. “In veel van mijn werken kun je afleiden dat ik goed naar die zeventiende-eeuwse portretten heb gekeken. Ik kon de gezichten opvullen op mijn eigen manier. Het voordeel van een wat emotieloos voorbeeld is dat je er alle kanten mee op kunt.”