Oog van de meester (mixed media)
“Ik ben geen echte schilder”, biecht fotograaf Dick van Aalst op. “Daarom heb ik mijn fragment niet gekozen op inhoud, maar op letter-cijfercombinatie. Ik vind 4 mooi evenwichtig, het getal van rust. 4 verlangt niets van mij. Daarbij is het de helft van 8 en dat cijfer staat voor oneindigheid. Met de letter B ben ik al veel langer bezig, bijvoorbeeld de inspiratiekracht van B-locaties, plekken in landschap en gebouwen die je energie geven en je dwingen tot het maken van nieuw beeld.”
Dick schildert “wel eens”, maar heeft niet de illusie om ook maar een beetje bij Rembrandt in de buurt te komen. Vandaar dat hij voor de invulling van zijn fragment koos voor een bijzondere aanpak. “Elk goed beeld kent een bepaalde gelaagdheid. Daarbij zie je dat in schilderijen uit Rembrandts tijd geregeld doeken geheel of gedeeltelijk werden overgeschilderd. Dat heb ik tot uitdrukking willen brengen door mijn deel van het werk te printen op doek en dat op elkaar te plakken.” Nu is De Nachtwacht ooit aangevallen door iemand die met een mes in het werk kerfde. Met dat idee in zijn achterhoofd maakte Dick de onderschildering zichtbaar. “En op één plek is zelfs zó diep gesneden, dat er iets anders zichtbaar wordt: het oog van de meester.”
Veel bewondering heeft Dick voor de durf van Rembrandt om anders te zijn en te werken. En hij leerde om langer te blijven kijken. “Ik vind het interessant om me te verdiepen in hoe anderen kijken, naar kaders, naar licht, naar kleur. Ik ga niet bewust op zoek naar het licht van Rembrandt. Maar als ik het tijdens het fotograferen of filmen herken, dan is dat de bevestiging dat het goed is.”
Instagram: @dickvanaalst
www.dickvanaalst.com