Uit met die laarzen! (acryl op doek)
De laarzen, zwierig, modieus en trots, door Rembrandt schitterend in het licht gezet. Dat was waar het voor Mieke Koenen gebeurde, dat was het fragment dat ze wilde hebben. Een klein probleempje: Mieke schildert al haar hele kunstenaarsleven één thema: het menselijk lichaam, naakt. En daar passen geen kledingstukken in. Dus de laarzen moesten uit. En dus verschijnt er een man blootsvoets. De man erachter mocht wel zijn schoenen aanhouden, maar kreeg een afgezakte sok. En er was nog iets in haar fragment waar Mieke voor viel, het hondje. “Zo’n keffertje! Voor mij was dat de perfecte tegenhanger.”
Miekes eerste kennismaking met Rembrandt was op twaalfjarige leeftijd via het boek van Bob Haak, Rembrandt: zijn leven, zijn werk, zijn tijd. Ze kreeg het als cadeau en was er blij mee. “Maar ik vond hem maar een vreemde schilder, alles was zo donker, heel veel kon je helemaal niet zien.” Miekes ogen werden geopend toen ze in 2006 de tentoonstelling Rembrandt – Caravaggio bezocht. “Wat ik daar van Caravaggio zag, was precies zoals ik het kende uit boeken. Maar van Rembrandt helemaal niet. Als je daar met je neus bovenop stond, waren het verfklodders en slordige penseelstreken. Maar verder weg werd het ineens een voorstelling. In vond dat adembenemend.”
Door te werken aan haar fragment leerde Mieke zoals zij het noemt “haar onvermogen te aanvaarden”. “Ik ben geen Rembrandt. Ik kijk naar zijn werk en probeer er wat van te maken. Ik heb haast de neiging me te verontschuldigen. Eigenlijk is het best schaamteloos om een stukje van hem opnieuw te willen doen. Sorry Rembrandt, ik doe mijn best.”
Website: miekekoenen.nl