Nurzehra Ulukaya

Met een octopus en zeewier (geboetseerd keramisch reliëf)

Toen ze voor Nijmegen herstelt De Nachtwacht gevraagd werd, was Nurzehra Ulukaya nog volop aan het werk voor het project Derde Wal, waarvoor ze onderwaterwerelden maakte. Ergens in  De Nachtwacht trof ze een kip, maar uiteindelijk viel haar keus op het fragment met de hond, waarschijnlijk puur intuïtief, omdat ze nog nooit een hond geboetseerd had. “Ik heb twee versies gemaakt, één waarbij ik dichtbij Rembrandts voorstelling bleef en één die heel dicht bleef bij waar ik mee bezig was.” Het werd de laatste, wat volgens Ulukaya een mooi contrast biedt: de drukke, donkere wereld van Rembrandt tegenover de lichte, stille wereld onder water.” En zo verwelkomen we nu een octopus en plukken zeewier in De Nachtwacht. Maar met een vernuftig detail: wie door zijn oogharen kijkt, herkent nog steeds de contouren van de schildering van Rembrandt.

Nurzehra kwam naar Nederland om kunst te studeren. Rembrandt was de eerste kunstenaar met wie ze kennis maakte. Voor een eindexamenwerkstuk liet ze zich inspireren door De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp. “Als ik het geld had, zou ik die graag bij mij thuis aan de muur hangen. Misschien ook omdat ik aanvankelijk geneeskunde wilde studeren. Maar ik zag op tegen de zwaarte van de studie en misschien ben ik er ook wel te chaotisch voor.”

Ze vindt het werk van Rembrandt vaak donker en soms ook duister. Toen Nurzehra net begon, was haar werk overwegend wit. Maar inmiddels komt er meer kleur in. “Vanuit een gevoel voor esthetiek boetseer ik nu dode vogeltjes, zoals roodborstjes en koolmeesjes. Die hebben al veel meer kleur. Soms zit er ook een ekster tussen en die zijn vooral zwart.” Ze probeert zich een beeld te vormen van haar verdere ontwikkeling. Lachend: “Misschien is mijn werk over tien jaar wel net zo donker als dat van Rembrandt.” 

Instagram: @lilasonntag
Website: nurzehra.com