Gerlinde Habekotté

De suggestie van ruimte (smeed- en laswerk)

Eigenlijk was Gerlinde Habekotté wel verbaasd dat ze gevraagd werd voor Nijmegen herstelt De Nachtwacht. “Ik schilder helemaal niet, ik ben beeldhouwer en werk vooral met staal. Ik heb ook geen gevoel voor kleuren.” Dus toen ze een fragment mocht kiezen, zag ze het meest in het deel zonder veel kleur en waar een aantal lansen van de groep in de lucht steekt. Bovendien zag Gerlinde direct de mogelijkheden om de diepte in de schilderingen van Rembrandt driedimensionaal weer te geven. “Dat was nog wel een uitdaging, want het mocht niet meer dan 17 centimeter diep zijn. Ik heb geregeld een meetlat erbij gehouden om te zien of het niet te groot werd.” Ook door het kader werd ze beperkt. “Vaak werk ik veel groter. Werken van twee bij twee bij drie meter zijn geen uitzondering.”

Gerlinde vindt Rembrandt vooral interessant als graficus. “Hoe hij met een paar lijnen iets neerzet, vind ik heel erg knap.” Ze roemt Rembrandts diepte en ruimtelijkheid, die in het grafische werk veel beter te zien zijn dan in de schilderijen. Vooral in zijn tekeningen valt dat haar op. “Ik heb een boek over Rembrandt gekregen. Nou ben ik niet zo’n lezer, maar die tekeningen, daar kan ik naar blijven kijken. Ik vind het ongelooflijk knap.”

Waar Gerlinde normaal werk maakt dat vrij in een ruimte staat, vond ze het bijzonder om eens een reliëf te maken. Het viel haar op dat het een vak apart is. “Er is ruimte, maar die is beperkt. Dus je moet ook nadenken over de suggestie van ruimte.”

Instagram: @holunderhaus
facebook.com/habekotte
Website: www.habekotte.com